Cesta domů patří mezi neziskové organizace a nyní se zapojuje do kampaně, která široké veřejnosti vysvětlí jejich práci, historii i pestrost.
Necelá polovina Čechů nedůvěřuje neziskovým organizacím a velká část u nich ani netuší, co přesně dělají a proč vlastně existují. Ukazují to opakované průzkumy veřejného mínění posledních let. Nevědomost je přitom živnou půdou pro dezinformace a nepravdivá tvrzení o neziskovkách. Festival svobody proti tomu společně s dalšími organizacemi staví fakta.
Na webu takovijsme.cz popisuje historii a současný stav neziskovek v Česku. Na jednom místě jsou vůbec poprvé přehledně soustředěná nejnovější data a statistiky o počtu a druhu neziskovek v Česku. Prostřednictvím webu se navíc každý může zapojit do dobrovolnické činnosti.
Kampaň Takoví jsme propojuje desítky neziskovek nejrůznějších zaměření od dobrovolných hasičů a hokejistů přes Amnesty International, Cirk la Putyka, Zachraň jídlo až po Cestu domů. V první fázi kampaně odhalí příběhy sedmadvaceti z nich. Už teď se ale zapojují další organizace a spolky. Kampaň ukazuje jejich práci, pestrost i historii.
Do kampaně „Takoví jsme“ na podporu neziskového sektoru jsme se zapojili proto, že považujeme za důležité ukázat, jakou práci neziskové organizace v různých oblastech našeho života dělají. Činnost neziskových organizací je důležitá a v mnoha oblastech dokonce nenahraditelná. Samotný pojem „nezisková organizace“ však může být matoucí a zavádějící a považujeme proto za důležité jej široké veřejnosti vysvětlovat a ukazovat, i za pomoci konkrétních příkladů a příběhů, v čem je jejich práce důležitá a jaký „zisk“ společnosti přinášejí.Ruth Šormová, ředitelka Cesty domů
„Posláním Festivalu svobody je posilování občanské společnosti, neziskový sektor vnímáme jako její páteř. Krize vždy ukazují, jak důležité je, aby stát i naše společnost fungovaly efektivně. Neziskovky tak jako mnohokrát v minulosti opět obstály a byly jedním z nejaktivnějších poskytovatelů pomoci v pandemii. Jsou nedílnou součástí naší společnosti už 160 let. Po celou tu dobu představují hodnoty, na kterých naše společnost stojí, jako jsou obětavost, činorodost a soudržnost,“ uvedl koordinátor kampaně Takoví jsme Ondřej Koutský.
- Přes 4 miliony lidí v roce 2019 finančně podpořily neziskovou činnost (zdroj: průzkum STEM pro Neon/2020)
- Téměř 3 miliony lidí se ten samý rok do neziskové činnosti aktivně zapojily (zdroj: průzkum STEM pro Neon/2020)
- Neziskovky pomáhají se vším, co je pro společnost důležité, už 160 let
- Podle posledních měřených dat dobrovolníci odpracovali za rok 2019 57 milionů hodin v hodnotě 9,3 miliardy korun (zdroj ČSÚ/2020)
Data také ukazují zajímavý úkaz: Češi nejsou takoví sobci, jak si o sobě myslí. Jen loni finančně přispěla na neziskovou činnost téměř polovina Čechů a Češek, každý třetí přitom aktivně pomáhá.
Prvními neziskovkami zapojenými do kampaně: Sokol, Dobrovolní hasiči, Klub českých turistů, Svaz českých lyžařů, Český svaz ledního hokeje, Skaut, Český červený kříž, Horská služba, Amnesty International, Člověk v tísni, Transparency International, Slovo 21, Arnika, Aperio, Elpida, Agentura pro rozvoj Broumovska, Post Bellum, Meta, Cirk La Putyka, Pestrá, Nový prostor, Demagog.cz, Zachraň jídlo, Zdravotní klaun, Cesta domů a Nadace Via.
Kampaň Takoví jsme vyvrcholí 17. 11. 2021 v rámci oslav výročí sametové revoluce.
Organizátor kampaně: Festival svobody (Nerudný fest, Koncert pro budoucnost, Post Bellum, Svobodný listopad, Sametové posvícení, Brněnský sedmnáctý)
Partnerské organizace: NROS – Nadace pro rozvoj společnosti, Fórum dárců, AVPO ČR – Asociace veřejně prospěšných organizací ČR, ASO – Asociace společenské odpovědnosti, Nadace Neziskovky.cz
Spolutvůrci: Comtech, STEM – Ústav empirických výzkumů
Hlavní partner: Česká spořitelna