Divný brach strach
Úvod
Chvíle ticha na zamyšlení – čeho se kdo bojí? Pokusit se nechat každé dítě promluvit, povzbudit ty, které mlčí a dát pozor na ty, které se příliš prosazují. Následně shrnout to, co zaznělo nejčastěji a pokusit se děti přimět k rozlišení strachů zbytečných (proč se nemusíme bát zombie? ...protože neexistují, odpovědí většinou samy děti) a důležitých. Shrnout to, že jsme různí, strachů je plno a jsou malé i velké a je dobré je rozlišovat. Pak je možné pracovat s knihou následujícími způsoby:
Pozvat k přečtení úvodní dvojstrany a vést diskusi k jednotlivým typům strachů.
Poradit těm, kteří se bojí: co poradíte tomu, kdo se bojí na půdě, v lese, kdo se bojí kamen, pavouků nebo psů? Jak byste jim pomohli?
Přečíst příběh. Zastavit se u některých strachů: čeho se bojí vaše babička, táta, máma, dědeček? Umíte jim pomoci? A jak pomáhají proti strachu oni vám?
Závěrečná debata o statečnosti – příklad kluka, který spadl z kola a ublížil kocourkovi: stará se o něj a na svoje rozbité koleno tolik nemyslí.
Závěr
Jsou věci, kterých je třeba se bát (špatných činů) a věci, kterých se bát nemusíme a můžeme si navzájem říci o pomoc a pomoci si. Je pochopitelné, že o některých věcech nechceme a neumíme mluvit, ale je dobré to občas zkusit.
Pokud chcete navázat malováním: nabídnout dětem, aby zkusily namalovat, jak by někomu pomohly od strachu. Nebo si vytiskněte domalovánky a rozdejte je dětem, aby namalovaly to, jak by zvířátku pomohly.
Související literatura
Knihu Divný brach strach Martiny Špinkové si můžete prolistovat. Kniha existuje v české a anglické jazykové variantě.
Text vzorové hodiny Divný brach strach ke stažení
Vzorová hodina Divný brach strach + doporučená literatura