O pomůckách a tak trochu i o kocourovi
Úvod hodiny
Představíme knihu podle anotace v příručce Knihy, které pomáhají . Následně si ji s dětmi celou přečteme. Lepší je číst ve dvojici s částečnou dramatizací. Čtení můžeme občas přerušit a zpestřit otázkami, jako je hádanka Sfingy, jak se chodí bosky po strništi nebo kdo je to grizzly a kde obvykle žije.
Po dočtení knihy vyzveme děti, aby se pokusily rozpomenout na co nejvíce pomůcek, které se v knize objevily. Děti mohou soutěžit ve skupinkách a zapisovat si pomůcky na papír. Můžeme také využít flipchart a nechat děti pomůcky zapisovat na něj. Je dobré mít pomůcky předem spočítané, aby děti mohly sledovat, jestli se už blíží k výsledku.
Obměna:
Na flipchartu můžeme udělat dva sloupce a nechat děti, aby do jednoho zapisovaly pomůcky, které pomáhají starým lidem, a do druhého pomůcky pro miminka a batolata. Pak můžeme společně s dětmi v obou sloupcích spojit stejné nebo podobné (plenky, kočárek-vozík apod.).
Další varianta aktivity:
Dětem rozdáme papíry a pastelky (nebo jiné výtvarné potřeby) a mohou společně kreslit různé pomůcky nebo situace z knihy (komiks rozhovoru strýce Otakara s kocourem Matesem nebo vymyšlený rozhovor). Mohou také vymyslet nějaké hodně šikovné chodítko.
Závěr
Můžeme s dětmi vést diskusi o tom, co je zaujalo, co je to samostatnost a soběstačnost a jak jsou pro nás důležité. K čemu jsou dobré životní zkušenosti a proč je pro nás důležité jim naslouchat. Děti si mohou odnést domů sešitek Co nám pomáhá, ve kterém jsou vyobrazeny pomůcky jak z knihy, tak i příklady mnoha dalších potřebných pomůcek. Dobré je pamatovat na vyznění knihy, které není jasné v prvním plánu, ale kniha je připomene na konci příběhu i na konci přehledu pomůcek: pomůcky pomáhají, ale nesmíme zapomenout, že nejlepším pomocníkem je živý člověk. Děti nepochybně budou krásně umět odpovědět na otázku proč.
Související literatura:
Knihu Martiny Špinkové Kocouře, ty se máš si můžete prolistovat on-line.