Ruce pryč od Koloběhu života
Evokace: Usuzování, uvědomění si vlastní zkušenosti
Děti uvedeme do dnešního tématu např. těmito slovy: „Dnes si budeme povídat o koloběhu. Slyšeli jste už takové slovo? Pojďte se teď spolu se mnou zamyslet nad tím, co to slovo znamená. Co vás napadne, když se řekne koloběh?“
Necháme děti, aby se každý mohl chvíli zamyslet. Pokud máme větší skupinu, můžeme je rozdělit do dvojic a vyzvat, aby si nápady navzájem pověděly. Vybízíme je ke sdílení kamarádovi, ale nenutíme je. Pokud pracujeme se staršími dětmi, můžeme je vybídnout, aby se cíleně pokusily vymyslet více typů koloběhů a nápady si zapsaly. Poté pokračujeme ve společném povídání.
Necháme děti, aby za jednotlivé dvojice nebo každý za sebe řekly své nápady, jejich odpovědi zapisujeme na velký papír. Písemně jednotlivá slova zaznamenáváme, i když děti samy ještě nečtou, později se k tomuto zápisu vrátíme. Zkušenost dětí může být různá, proto je nejprve necháme, aby přicházely se svými nápady, a pokud to bude nutné, pomáháme vymýšlet další. Během této části dětem neprozrazujeme, jakým z koloběhů se budeme dnes zabývat.
V evokaci můžeme pokračovat další navazující aktivitou. V této části budeme pracovat s připravenými obrázky (jedna sada pro každé dítě, nebo společná práce ve skupině). Aktivitu uvedeme např. těmito slovy: „Dnes si budeme povídat a číst právě o jednom z koloběhů. A já mám pro vás teď úkol, při kterém odhalíte, který koloběh to bude.“
Rozložíme dvě sady obrázků k některému z koloběhů života. Necháme dětem prostor k zamyšlení a ptáme se jich nejprve: „Co vidíte na obrázcích?“ „Jaký koloběh myslíte, že před sebou vidíme?“ Společně si obrázky a poté i koloběh pojmenujeme. Vyzveme děti, aby si rozmyslely, jak je seřadíme, jak koloběh vytvoříme. Pokud máme více sad, můžeme děti nechat pracovat např. ve dvojicích. Vybízíme děti, aby postupně říkaly, jaký obrázek bude následovat, a před sebou skládáme koloběh života. Sestavený koloběh si můžeme nechat a vrátit se k němu po čtení.
Řekneme dětem, že si dnes budeme číst právě o koloběhu života, a ukážeme jim knížku, se kterou budeme pracovat. Společně si prohlédneme obrázek a prozradíme jim název knihy. Ptáme se jich: „Co to znamená, dát ruce od něčeho pryč?“ Vyzveme je, aby během čtení sledovaly: „Proč dát ruce pryč od koloběhu života?“
Uvědomění si významu nových informací: Řízené čtení
Začneme knihu číst. Čteme pomalu, aby ilustrace vynikly. Využíváme metodu řízeného čtení doplněnou o usuzování a předvídání. Společně se zastavujeme a ptáme se např. „Co děsivého se nejspíš stalo?“ (když strýčka snědl had), „Co se na světě změní, když je koloběh života zničený?“, „Jaká dřina to mohla být?“ (žít ve světě, kde nikdo a nic neumírá), „Co myslíte, že se stane teď, když Vincek s Joskou Koloběh života znovu obnovili?“
Reflexe
Společně se ohlédneme za čtením a ptáme se dětí: „Jak se vám příběh líbil? Které místo se vám líbilo? Je pro vás důležité?“
Vrátíme se k úkolu, který jsme dětem zadali před začátkem čtení: „Proč dát ruce pryč od Koloběhu života?“
Další shrnutí můžeme uvést větou: „Na začátku jsme si společně skládali obrázky koloběhu života. Jaký by podle vás život člověka/žáby/motýla byl, kdyby nikdy neskončil? Napadá vás po přečtení příběhu ještě něco jiného?“
V druhé části reflexe se můžeme vrátit také ke slovům, která jsme si psali na začátku na společný papír. Zamyslíme se nad tím, jak by fungovaly ostatní koloběhy, pokud by nebyly koloběhem, ale stále by pokračovaly?
Doplňující aktivity
K tématu koloběh života: krátký film Koloběh života ze série Byl jednou jeden život, ve kterém se mj. dozvíme více o koloběhu života buněk a důležitosti jejich správné výživy (dostupné na YouTube).
K tématu ekosystému: např. video Ekosystém ze série Nezkreslená věda (dostupné na YouTube).
K tématu stáří a smrt: knihy O smrti smrťoucí, Můj Jimmy, Máváme ti, dědo, Anna a Anička, pro starší Mávnutí černými křídly (vše z produkce nakladatelství Cesta domů).
Beseda vychází z knihy: MALEKYARI, Masoudd. Ruce pryč od Koloběhu života. Překlad Radek Malý. 1. vydání. V Praze: Cesta domů, 2022. 48 nečíslovaných stran. ISBN 978-80-88126-94-2.
O autorkách metodického listu:
Julie Dominika Zemanová a Marie Podvalová, které vystupují pod značkou Mravenčí chůva, jsou průvodkyněmi světem současné literatury pro děti a pomáhají malým i velkým čtenářům otevírat bránu ke čtení. Každý rok pořádají online kurz Průvodcem malých dětí ke čtení a vedou také Knižní klub Mravenčí chůvy. Pořádají webináře a konference i offline akce. Společně s týmem odborníků na literaturu pro děti a čtenářství dětí vytvořili přes 150 textů a podcastů, k dispozici jsou v Knihovně Mravenčí chůvy. Více o aktivitách Mravenčí chůvy na www.mravencichuva.cz