Ve škole zemřel spolužák/pedagog, co teď?
1. Je nezbytné postupovat ve shodě s vedením školy a všemi, kterých se ztráta týká. Ideálně po dohodě s pozůstalou rodinou o tom, co a jak si přeje sdělovat. Prostudujte si handout níže na stránce.
2. Před hodinou je dobré, aby si pedagog odpověděl na několik základních otázek:
- Jsou již studenti se zprávou o úmrtí seznámeni? Kdo a kdy jim to sdělil, na co já teď navazuji? Nebo jsem to já, kdo zprávu sděluje?
- Mám hodinu vést sám, nebo je někdo (školní psycholog či spec. pedagog, výchovný poradce, třídní učitel, příbuzný zemřelého), kdo má být přítomen také?
- Hrozí, že (např. v případě násilné smrti) budou studenti kontaktováni policií, médii? Kdo je na to připraví?
- Jaký je/má být kontakt s rodinou zemřelého, chce být rodina v kontaktu se školou/třídou?
- Má škola plán na takovéto situace a jak jej mám naplňovat?
3. Podle situace může mít hodina několik variant, měla by mít asi vždy diskusní charakter (další viz handout níže) s následujícími body:
- sdělení zprávy třídě – co nejdříve, co nejjasněji (pouze známá fakta, popisným jazykem), být připraven na velmi různé otázky, zároveň raději odpovědět „nevím“, než spekulovat
- je třeba počítat s tím, že smrt (a zvláště smrt mladých lidí) je v naší společnosti tabu (viz vzorová hodina Slon v pokoji)
- nechat studenty, aby sami přednesli, jak chtějí organizovat vzpomínání ve třídě a ve škole
- krátký rituál v konsensu se studenty, např. přečíst báseň, rozsvítit svíčku, minuta ticha, poslech písně, kterou měl zemřelý rád... cokoli
- vzkazy pro zemřelého – studenti anonymně (po domluvě možno jinak) píší vzkazy na kartičky a uloží do krabice (klobouku) a buď je pak někdo přečte, nebo s nimi někam společně půjdou a uloží je, odnesou je rodině zemřelého, pustí po vodě...
- dopis/vzkazy rodině zemřelého – studenti napíší společně či jednotlivě vzpomínky na spolužáka a pošlou/donesou jeho rodině, je-li to vhodné
4. Na závěr hodiny pedagog nabídne kontakt na psychologa, speciálního pedagoga nebo výchovného poradce, sebe nebo knihy (ví, jaké jsou k dispozici ve školní knihovně) pro případ nějakých otázek či trápení. Třída objevuje pojem truchlení a co to obnáší. Hodina je uzavřena nabídkou dalšího pokračování. Buď „obecně“ – diskusí nad knihou Slon v pokoji, nebo konkrétně něčím, na čem se třída shodne (pohřeb, dopis rodině, pozvání rodiny do kavárny/hospody se třídou, výlet). Více v handoutu níže.
Inspirace: text uveřejněný v časopise Komenský přináší příběh, informace a inspirace pro pedagogy.
Doporučenou literaturu k tématu najdete níže v dokumentu ke stažení.
Handout Ve škole zemřel spolužák/pedagog, co teď?
Několik zásad pro vedení školy a pedagogy
Text vzorové hodiny Ve škole zemřel spolužák ke stažení
Vzorová hodina Ve škole zemřel spolužák + doporučená literatura