Z katalogu letošní benefiční aukce pro Cestu domů vybrala kurátorka Karolína Drábková několik děl, která by neměla ujít pozornosti.
Vedle umělců, kteří darují díla do aukce pravidelně, se nám každoročně daří oslovit umělce nové. O vysoké kvalitě nabízených děl svědčí mimo jiné fakt, že se nám tento podzim podařilo získat dar od několika umělkyň, které jsou nominovány na cenu Jindřicha Chalupeckého, nejprestižnější ocenění pro mladé vizuální umělce. Úspěšná malířka Pavla Malinová nám přímo z letenského ateliéru věnovala rozměrné růžovo-modré plátno s názvem Cruel Tube, další akvarely a kresby darovaly Markéta Filipová a Dana Balážová z umělecké skupiny Comunite Fresca. Tato umělecká skupina je Cestě domů blízká, protože se v rámci projektu pro cenu Jindřicha Chalupeckého rozhodla darovat dvě interiérové fresky, které od léta zdobí nové sídlo Cesty domů.
Díky laskavým dárcům se nám letos do aukce dostalo i několik unikátních položek z rodinného dědictví. Litografie s názvem Zelené Irsko pochází z roku 1965, velmi ceněného období tvorby malíře Kamila Lhotáka. Obraz zachycuje pro Lhotáka typicky snovou krajinu s vysokým nebem, jemnými oblaky a větrným mlýnem, vedle této litografie existuje i několik variant na plátně, kde se místo mlýnu nachází třeba červený balón. Získali jsme jej z dědictví po paní Heleně Kadečkové, významné české nordistce, která pro Cestu domů asi před deseti lety sepsala štědrou závěť s odůvodněním, že nám důvěřuje, že peníze dobře užijeme na všechno, co děláme, že si váží naší práce.
Druhý exkluzivní dar z rodinného dědictví jsou dlouhé večerní šaty Blanky Matragi s kabelkou z osmdesátých let dvacátého století. Šaty jsou ušité ze sametu a tylu, s ruční výšivkou a malbou, bohatě zdobené skleněnými perličkami a glitry. Přímo na míru od salonu Matragi si je nechala ušít babička, která je měla dle slov příbuzných pouze jednou na sobě v opeře La Scala. Kromě skvělého řemeslného zpracování je na nich lákavá také velmi nízká vyvolávací cena – několikanásobně nižší než jejich tržní hodnota.
V aukcích málo zastoupený, přesto podle J&T Banka Art Index žebříčku až do loňska nejúspěšnější český umělec Jiří Kovanda je v dobročinné aukci zastoupen koláží Bez názvu (Mucha při práci). Jak už název vypovídá, jedná se o minimalistické dílo s novinovým výstřižkem portrétu Alfonse Muchy v ateliéru. Kovanda často pracuje s náhodou a právě nalezenými objekty, tento princip použil i v případě tohoto díla, neboť Kovandy signatura se nenachází na papíře, ale na Kovandou nalezeném klip rámu, do které je koláž umístěna.
V katalogu se letos sešlo větší množství uměleckých fotografií. Nabízíme dvě díla surrealistické fotografky a ženy malíře Mikoláše Medka Emily Medkové. Působivé ženské akty oslavující krásu věnovaly fotografky Petra Skoupilová a Gabina Fárová. Benátská zákoutí zvěčnil ve dvou případech Jiří George Ksandr. Již tradičně je v katalogu zastoupen i Jindřich Štreit, nově spolu se svým žákem fotografem Antonínem Cikánkem. Skvělé momentky zachytil na fotografiích jak Petr Wagenknecht, tak Jan Mihaliček. Nejmladší generaci fotografů pak zastupuje Johana Střížková se svým vtipným zátiším z oblasti české gastronomie.
V 9. ročníku benefiční aukce se sešlo také několik děl s odkazem na odcházení ze života. Kresba Lodníka Viktora Dmitrieviče Pivovarova z roku 2003 odkazuje k mýtickému převozníkovi mrtvých Cháronovi, Čajový servis Memento Mori Davida Cajthamla zase pracuje s motivem lebky a připomíná oslavu dobré smrti. Zvedáním estetické úrovně českého funerálního designu se dlouhodobě věnuje Roman Kvita, který přímo pro Cestu domů už podruhé vytvořil urnu na míru. Ta je vyrobena z růžového skla s víčkem z bukového dřeva a tradiční technikou brusu je na ní vyvedeno motto Cesty domů: „Umřít? Dobře. Ale umřít dobře.“
Děkujeme, že nám koupí uměleckého díla pomáháte zlepšovat umírání v Česku.
Karolína Drábková, kurátorka